woensdag 7 september 2011

Het allemaal begon...

In de loop van 2010 raakte ik met de Adviescommissie Beeldende Kunst (ABK) van de gemeente Zaanstad in gesprek over eten en kunst. Die link is haast vanzelfsprekend in Zaanstad, vanwege de omvangrijke voedingsindustrie. En toch... de koppeling van kunst en eten is relatief onontgonnen in Zaanstad.

Eerst zal ik mezelf kort voorstellen. Sinds 2007 ben ik al bezig met de organisatie van cultureel-culinair festival www.SmaakExplosies.nl in Zaandam. Daarnaast heb ik met www.ZaaiPret.nl een hippe zadenlijn op poten gezet. Ook organiseerde ik twee jaar lang een Boerenmarkt met streekproducten in Zaandam. En samen met Jan Groenewold en Eke Mariën schreef ik de kookboekbesteller Cook & Chemist.

Naar Berlijn
Na verkennende gesprekken met Hans Ligteringen van de ABK stuurde de commissie mij er in oktober 2010 op uit naar Berlijn, voor een internationale workshop over stadslandbouw. Dit thema is internationaal een sterk opkomende stedelijke ontwikkeling, ook vanwege de vele terreinen die braakliggen als gevolg van de recessie.
De initiatiefnemers van de Berlijnse workshop runnen zelf de indrukwekkende stadstuin www.Prinzessinnengarten.net. Het was ontzettend interessant om verschillende tuinen te bezoeken. En het was meer dan de moeite waard om met de andere deelnemers (uit veel Europese landen) van gedachten te wisselen over organisatie, grondkwaliteit, samenwerking met de gemeente, soorten groenten, kunstkoppelingen, horeca, etcetera.

Rotterdam
Op de terugweg uit Berlijn bezocht ik in Rotterdam een internationaal symposium over stadslandbouw. Dit congres was een vervolg op de Sustainable Foodlab in februari 2007 in Londen - waar ik ook bij was - die inzoomde op voedselvoorziening van steden uit de directe omgeving. Veel voedsel wordt namelijk de halve wereld overgesleept voordat het op een bord ligt en dat is niet bepaald milieuvriendelijk.

Farming the City
En om het verhaal helemaal compleet te maken... Voordat ik naar Berlijn vertrok, was ik op 14 september 2010 in Amsterdam al op een bijeenkomst van Farming the City geweest, een ontwikkeling die voortkomt uit Proeftuin Amsterdam, waar Zaanstad ook bij betrokken was.

Aan de slag
Toch duurde het uiteindelijk tot ver in 2011 voordat ik daadwerkelijk aan de slag kon met het ABK-project.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten